8 feb. 2009

Dead Man Walking

I torsdags var jag och Björn på opera, vilket var första gången för oss båda. Vi såg Dead Man Walking som handlar om en kille, Joseph som är dömd till döden för att ha mördat två ungdomar. Han börjar brevväxla med en nunna och så småningom åker hon till fängelset för att besöka honom och få han till att erkänna vad han gjort. I stora drag handlar den om Josephs och nunnan dialog och kontakt, det är en berättelse om förlåtelse, skuld, straff och hämnd. Jag tyckte helt klart att det var en mycket gripande story och det som jag tycker gör den lite extra bra är att den bygger på verkligheten genom en nunnas upplevelser när hon arbetade med dödsdömda fångar i USA. Jag blev mycket positivt överraskad och absolut att jag kommer gå på fler. Gå och se den!

"...intimitet och magnetism... briljanta insatser och outhärdligt starka scener på Malmöoperan." Dagens Nyheter
"Dead Man Walking är det mest imponerande, tankeväckande och känslomässigt engagerande jag varit med om i musikteatersammanhang." Ystad Allehanda "
...så väldigt, väldigt bra." Svenska Dagbladet



1 kommentar:

åsa sa...

oj, vad roligt att du gillade det. Ska kanske titta efter biljetter till S och mig på blocket!