14 apr. 2009

Detta är vårt Amsterdam

Vi kom fram till Amsterdam ganska sent på torsdags kvällen så vi bestämde oss för att ta en tidig kväll så att vi istället kunde var pigga för upptäcksfärd dagen efter. Fredagen började vi med en kanalbåtstur och ett besök på rijksmuseumet. Vädret var helt kanon så vi kunde njuta av en lunch på en uteservering längs en av alla kanaler. Därefter strosade vi runt med en glass i handen i den stora och centraltbelägna Vondelpark, där folk hade pick-nic och gasade i eftermidagssolen.

På kvällen gick vi ut och åt god grekisk mat vid smågränderna kring Leidsplein.
Lördagen bjöd på fler museumbesök t ex hasch-, erotik-, husbåts- och sexmuseum. Tanken var att vi skulle gå på Anne Franks museum oxå men vi bestämde oss för att hoppa över det eftersom vi inte var sugna på att köa i mer än en timme. Istället strosade vi vidare i Amsterdams alla mysiga gränder och torg, coffeeshops och kanaler. Härligt!

På kvällen gick vi runt i Red Light District och tittade på flickorna i fönsterna. Middagen idag var inte lika imponerade så efter att vi promenerat runt, tagit lite ölpauser och shoppat kände vi att det var dax för en holländsk specialitet: pommes med majonnäs. Vet inte riktigt om jag ska säga att det var gott eller inte, det snackade just pommes med majonnäs.

En annan specialitet som vi däremot tyckte MYCKET om var pannkakor. På pannkakacafeerna var menyn lååång och man kunde nog beställa vad för något som helst på sin pannkaka. Björn vald i alla fall med glass, grädde och jordguddar och jag glass, blåbär och grädde. Oj oj vad jag trivdes där!!

På söndagen checkade vi ut vid 11 och sen tog vi spårvagnen till centralstationen för att lämna av våra väskor. Vi skulle inte åka ut till flygplatsen förrän vid sju tiden så söndagen var oxå full av turistsaker att göra och se, bland annat kyrkor, blomstermarknad, butiker, torg och gator. Fötterna var en aning möra och vädret var soligt och härligt så det blev en del mysande på uteserveringar oxå.
Hotellet var helt klart godkänt och efter långa dagar i friska luften sov i som grisar på natten. I hotellpriset ingick förutom frukost, ett spårvagnskort som man fick utnyttja fritt i 72 timmar. Kanonbra, eftersom vi inte bodde i centrum-centrum utan tog språvagnen in till smeten.
Jag tycker det var en underbar weekend i Amsterdam och visst ser det ut som att Björn är ganska nöjd oxå?!