17 sep. 2009

Min nya syn

Idag har jag varit på USiL för att prova ut en ny ögonprotes i glas. Anledningen till detta är att jag inte varit helt nöjd med min nuvarande plastprotes. Jag har inte tyyckt att det har varit någon glans i den, jag har ständigt varit torr i ögat eller full av "ögongegga", inte kunnat stänga ögonlocket vilket lett till röda och irriterade slemhinnor. Sen har jag inte känt mig helt bekväm med den. Så av dom anledningarna bad jag min ögonläkare att få testa en protes i glas istället.
Resultatet känns ganska bra redan, ögonfärgen har blivit ännu bättre, glansen och "tårvätskan" gör att ögonlocket glattar ner lättare och jag kan nästan stänga ögat helt! En annan fördel hitintills är också att det tar ca en timme att göra en i glas medan en i plats kräver flera återbesök och många timmars utprovning.

Sen är jag så klart djupt imponerad av har man lyckas framställa protesen. Det är verkligen ett konsthantverk. Man använder ett halvfärdigt glasöga som man genom att värma upp under en låga blåser till rätt form och tjocklek. Färg och ådror målas dit med hjälp av små pinnar i glas. Fräckt! Kändes lite som att jag var på Kosta Bodas glasblåsning eller något!

3 kommentarer:

åsa sa...

Hoppas du blir nöjd med ditt nya öga!
Jag tycker det var evigheter sedan vi sågs och vill träffa dig snart!!!
kram åsa

Fia sa...

åå va skönt om detta öga funkar bättre!
va häftigt att man kan fixa till så snygga ögon!

Anonym sa...

Det låter riktig bra det där! Håller tummarna att det går fin fint!
/Cissi