24 sep. 2008

Jag och mitt nya öga


Idag har jag också varit hos Emelie på Ansiktes Protetiska för att göra ett avtryck. Svullnaden har inte gått ner helt och hållet men tillräckligt för att vi ska kunna komma igång med den nya protesen.
Detta gjorde vi idag: jag fick insatt en form/front/skal (vet inte vilket ord som är lättast att förstå) med en litet hål framtill. När den var på plats sprutade Emilie in vax som fyller upp hela ögonhålan. Titta ner, höger, vänster och upp och rakt fram i några minuter och sen togs fronten och vaxmodeller ut. Efter det blev det en massa provande, filande och skrapande på vaxmodellen för att få den att sitta perfekt. Jag hade på förra besöket lämnat kvar min tidigare protes så att Emilie kunde måla iris och spara tid. Så när formen satt bra sattes iris på. Vi hade bestämt sen tidigare att den skulle göras lite ljusare melerad än den tidigare och den nya blev verkligen fin. Sen blev det ytterligare en del provande, filande och skrapande för att iris skulle hamna ”mitt på” d v s så att jag inte skelar eller har olika höjder på ögonen. Mer är så gjordes inte idag utan fortsättning följer om cirka två veckor. Tanken med att vi skjuter det två veckor är att jag förhoppningsvis inte alls är svullen då och att vi inte ska behöva finjustera det ett flertal gånger framöver. Men hittintills är jag mycket nöjd!

Oj, jag höll ju på att glömma. Emilie ville gärna prova att sätta i min tidigare protes för att se om jag kunde ha den så länge. Det funkade! Så nu slipper jag ha två olika färger, skela och ögon som inte är symmetriska. Jippi!

Inga kommentarer: